Het einde toont je de weg

Einde toont de weg

Projecten, taken die niet meer vooruitgaan, helpen je niet in het winnen van je todo’s. Acties die niet gebeuren, zorgen voor stilstand. Je wil dit gewoon niet. Het is slecht voor je motivatie, goesting. Het is killing voor je contentement.

Een onduidelijk eindpunt is één van je contentementskillers.

Afgewerkt is gewonnen

  • Wanneer mag je een project uit je Masterlijst schrappen?

  • Als het gedaan is natuurlijk.

  • Wat betekent gedaan?

  • Wanneer is goed, goed genoeg?

  • Wat is je finishlijn voor dit project?

  • Wat heb je bereikt wanneer er geen acties meer te doen zijn?

  • Wanneer mag je de champagnefles openen omdat je project afgewerkt is?

  • Wat heb je bereikt wanneer je content bent?

Resultaat = Richting

Een duidelijk eindpunt geeft je richting. Daardoor krijg je meer goesting om acties te doen. Je wil dat je acties bijdragen om te winnen van je todo’s. Het is nogal zinloos om acties te doen die je weghalen van het einde. En dat weet je brein ook.  Einde niet gekend betekent geen acties.

Afbakening geeft je extra vrijheid

Een eindpunt geeft je project vleugels. Het einde pullt de actie naar de finishlijn. Dezelfde dynamiek kan je ook gebruiken doorheen je dag.

Je hebt 2 soorten eindpunten doorheen je dag. Je maakt een afbakening, ofwel rond tijd ofwel rond taak.

  • Je maakt een tijdsafbakening. Je werkt 20 minuten aan deze taak. Daarna kan je stoppen met die taak. En dan is er B.R.E.A.K. aa het belang van Balanceren en Vernieuwen.

  • Je maakt een taakafbakening. Je doet taak ‘5 ideeën verzamelen designwebsite’. Je eerste actie is bekijk website Matthew. Wanneer je die taak afgewerkt hebt, is er ruimte voor iets anders.

Combinatie van tijd- en taakafbakening zijn ook mogelijk. Je geeft jezelf 20 minuten om vijf ideeën te verzamelen. Je stopt wanneer je vijf ideeën hebt of wanneer de 20 minuten voorbij zijn.

Je brein houdt van eindpunten

Zoek de komende weken naar eindpunten die je helpen.

Mogelijke experimenten

  • Verdeel je voormiddag in een aantal tijdblokken.

  • Vraag aan de klant wat zijn gewenst resultaat is voor jullie meeting.

  • Wat is je resultaat voor de mail die je gaat sturen.

  • Ga twee dagen om 16.00 uur naar huis.

  • Vraag op de volgende meeting: Wat willen we bereiken met dit punt?


Heb je andere mogelijke experimenten over mogelijke eindpunten, laat ze weten in de comments?

Het Belang van Balanceren en Vernieuwen
Hoe wachten om te toveren in ExtraTijd

0 berichten

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste die een reactie plaatst!