Van losse stukken naar een geheel
Soms lijkt mijn business op een huis zonder plan. Je weet wel, zo’n Vlaamse woning die ooit begon als iets kleins, maar waar intussen een veranda, carport en verdwaalde muur zijn bijgekomen – zichtbaar als je met de trein langs de achterkanten rijdt.
Door omstandigheden had ik deze maand wat ExtraTijd. Tijd die ik extra heb gebruikt om aan mijn business te werken, in plaats van erin.
Dat soort werk is niet belangrijker dan het andere – ze zijn gewoon verschillend. Maar noodzakelijk.
Mijn business is organisch gegroeid. Van het een kwam het ander. Niet altijd met een grote strategie erachter.
- Eerst een WordPress-site, dan een mailinglijst via Mailchimp. Uiteindelijk verhuisden die naar Simplero.
- Van heen-en-weer gemail naar een Calendly-link.
- Van Excel-offertes naar Teamleader CRM.
- Van Word-facturen naar... ook Teamleader.
- Maar altijd met genoeg overzicht.
Langzaam werd het dus een huis met bijbouwtjes. Tijd om de puzzel opnieuw te leggen.
We gaan al die losse systemen vervangen door één systeem: Odoo. Niet perfect. Minder gelikt aan de achterkant. Maar na een eerste try-out was ik wél aangenaam verrast.
Tijdens de gratis proefperiode van 14 dagen testte ik acht dingen uit:
- Een hoofdpagina maken voor de site
- Een pop-up voor inschrijving nieuwsbrief
- Een blogpost schrijven
- Leads aanmaken in het CRM
- Facturen versturen
- Een online les aanmaken
- Een nieuwsbrief versturen
- Een communityportal bouwen
De eerste zeven gingen behoorlijk vlot. De achtste… wordt een volgende stap.
Nu start een volgend experiment van drie maanden: beide systemen parallel laten draaien. Daarna beslis ik – A of B.
En jij? Jij bent dus vanaf nu ook onderdeel van dat experiment.
De komende weken vertrekken de Unstuck Mails via Odoo. De voorlopige site kun je alvast hier bekijken:
Aan je business werken is belangrijk. Net zoals ín je business werken.
Die balans leer ik je maken in mojn 1 op 1 trajekt.