Feedback en feedforward

FB FF

Ooit al feedback gekregen waarvan je even moest bekomen?

Je partner zegt dat ze niet van gele bloemen houdt, wanneer je een boeketje mee hebt als verrassing. Je baas had liever gezien dat je Dirk, je collega, toch anders had begeleid. De bestuurder in de auto gebruikt zijn claxon nogal heftig en het was duidelijk tegen jou gericht.

En het hoeft zelfs niet negatief te zijn. Wanneer iemand je de hemel in prijst kan het zelfs ongemakkelijk aanvoelen. Op de bemerking: “Je hebt een leuke jas”, antwoord je “O, dit is een oud spul van twee jaar geleden”

Feedback heeft een raar effect op ons.

Bij het geven maar nog veel meer bij het ontvangen.

Beter worden

Stel dat je feedback gaat zien als een onderdeel van een bijsturend mechanisme. Stel je voor dat feedback je helpt om je de noodzakelijke ideeën te geven. Zodat je experimenten kan op zetten om beter te worden.

Beter worden, een betere versie van jezelf dat kan alleen door andere dingen te doen dan daarvoor deed.

Die experimenten, die ideeën is de feedfoward. En dankzij andere acties kan je andere resultaten bekomen.

Het woord Feedforward heb ik geleend van Marshall Goldsmith.

Paradox

Feedback grijpt in op onze inherente goesting om beter te worden. Maar ook op onze nood om ergens bij te horen. Het voelt alsof dezelfde feedback je twee tegengestelde windrichtingen tegelijk trekt.

Feedback komt dikwijls over als kritiek.

De angst om er dan niet bij te horen, zal onze Amygdala zo hard in gang zetten waardoor ons zoogdierenbrein overneemt. Met als gevolg dat we gaan vechten, vluchten of bevriezen. Gedaan met leren.

Maar wat als jezelf feedback en feedforward kan geven?

De kritiek is dan onbestaande.

Om jezelf feedback te kunnen geven heb je een referentiepunt nodig. Het verschil tussen je referentiepunt en waar je nu bent, is feedback. De delta tussen referentiepunt en de realiteit geeft je inzichten hoe je kan bijsturen. Dat is wanneer je jezelf feedback geeft. Wanneer iemand anders je feedback geeft is dat altijd ten op zichte van hun referentiepunt. Wanneer je dat referentiepunt niet kent, is hun feedback bijzonder moeilijk te interpreteren.

Vergelijk het met een thermostaat of een GPS.

Referentiepunt, feedback en feedforward zijn als de onderdelen van een hefboom. Mis een van de onderdelen en het systeem werkt niet.

 

Onder andere je doelen zijn referentiepunten. Je todo lijst is een referentiepunt.

Wanneer je referentiepunten herkent, kan je bijna alles kan als feedback.

Overzicht Gelezen Time Management Boeken
53 lessen uit 53 jaar op deze rots

0 berichten

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste die een reactie plaatst!